Mitä nimi Salla tarkoittaa?

Kysytty

Mitä nimi Salla tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kustaa Vilkunan teoksessa Suuri nimipäiväkalenteri on seuraavat tiedot nimistä Salli, Salla: Salli on englannin Sally, joka on hellittelymuoto vanhasta Saara-nimestä. Sallin vakiintumista on mahdollisesti auttanut suomen kielen sallia-verbi. Salla on muodostunut Sallin a:lliseksi rinnakkaismuodoksi. Teoksen mukaan on myös mahdollista että Lapin-romantiikka on synnyttänyt nimen Salla, paikannimet Salla ja Sallatunturi ovat tuttuja kaikille. Pentti Lempiäisen teoksen Suuri etunimikirja mukaan Salla on ollut Sallin rinnakkaismuotona Suomen almanakassa 1950-72 23.2. ja 19.7. vuodesta 1973. Saman teoksen mukaan Suomen ortodoksinen kalenteri yhdistää Sallan Sallin tavoin nimeen Saara.

Noituuteen tai muuhun vastaavaan ei löydy kirjallisuudesta viitteitä. T.I.Itkosen artikkelissa Lappalaisperäisiä nimiä
suomenkielen alueella, Virittäjä 1920, s. 52 sanotaan Salla-nimen kohdalla "vrt. lpR salla jäätikkörotko"
Virittäjän vuosikerta 1920 löytyy ainakin oman kirjaston kaukopalvelun kautta.