Mitä nimi Nea tarkoittaa ja mistä maasta se on peräisin?

Kysytty

Mitä nimi Nea tarkoittaa ja mistä maasta se on peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja, kertoo Nea-nimen olevan lyhentymä nea-loppuisista nimistä esim. Linneasta. Nimi on ollut Suomen almanakassa 3.8. vuodesta 1995. Nimestä esiintyy myös kirjoitusasu Neea. Eeva Riihonen: Mikä lapselle nimeksi? -kirja kertoo myös, että Nea voi olla lyhennys Linneasta. Ortodoksisessa kalenterissa Nea voi olla pyhän Neonilla-nimen lyhennys. Mikäli Nea johdetaan Linneasta, joka on ruotsalaisen kasvitieteilijän Carl von Linnén muistoksi annettu nimi, on nimen alkuperämaa Ruotsi.

48 ääntä

Kommentit

en vielkä taju mistä nea nimi on ?

Minun äidin etunimi oli "Virinea". Oli Karjalasta syntyisin "Uukksusta".
P-K:ssa käyttivät luhennettä *Nea". Siirtolaisia ja "Lotta Svärd" järjestön työntekijä sodan aikamna.