Mitä nimet Daniela, Sebastian ja Leoni tarkoittavat, ja mistä maasta ne ovat peräisin?

Kysytty

Mitä nimet Daniela, Sebastian ja Leoni tarkoittavat, ja mistä maasta ne ovat peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Daniela on nimen Daniel naispuolinen vastine, joka esiintyy ruotsinkielisessä almanakassa. Daniel tulee heprean kielestä ja tarkoittaa ’jumala on tuomarini’. Nimi Daniela on ranskan kielessä Danielle, italiassa Daniella, slaavilaisissa kielissä Dana. Englantilaisella kielialueella Danaa pidetään muunnoksena tanskalaista tarkoittavalle sanalle dane. Irlannissa sen iirinkielinen kantasana merkitsee kiihkeää.

Nimi merkitsee kreikassa Sebast[ian]us tarkoittaa kunnioitettavaa, kunnioituksen ansaitsevaa. Katolisessa kirkossa Sebastian on kymmenen pyhimyksen ja autuaaksi julistetun nimi. Pyhimyskalenterissa Sebastian ja Sebastianus ovat muistona marttyyristä, joka sai perimätiedon mukaan surmansa Diocletianuksen vainoissa.

Nimi Leoni on varsin todennäköisesti nimen Leon sisarnimi kuten Leona ja Leonekin. Leon on latinan kielen leijonaa merkitsevän nimen Leo kreikankielinen vastine. Nimeä Leon esiintyy etunimenä useissa Euroopan maissa.

Kaikista mainituista nimistä harvinaisin on Leoni, joka on väestörekisterin mukaan annettu vain yhdelle miehelle ja seitsemälle naiselle:
https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1

Lähteinä on käytetty teoksia : Saarikallio, Anne : Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön : Gummerus, 2007 (Jyväskylä : Gummerus Kirjapaino) ja Kiviniemi, Eero : Suomalaisten etunimet : Helsinki : Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2006

11 ääntä

Kommentit

miksi on linkki joka ei toimi laittakaa ennemmin kopio selitysestä kuin toimimaton linkki (on ehkä joskus toiminut mutta ei enään herran vuosiin)

Toimimaton linkki korjattu selitykseksi. Toimitus