Mitä miesten nimiä käytetään haukkumasanana? Kuten esim. Urpo jne.

Kysytty

Mitä miesten nimiä käytetään haukkumasanana? Kuten esim. Urpo jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En onnistunut löytämään täydellistä listaa tällaisista nimistä ja ei sellaista liene olemassakaan, sillä sanojen käyttö muuttuu ajan saatossa. Kyse on kielitieteen termein "proprin appellatiivistumisesta", eli kielenilmiöstä jossa erisnimi saa yleisnimisen merkityksen. Maria Sarhemaa on tutkinut tätä ilmiötä nimien Urpo, Uuno ja Tauno kohdalla. Aiheesta on tehty myös muutamia pro gradu-töitä.

Tässä artikkelissa syiksi mainitaan esimerkiksi ihmisluonnon taipumus leukailuun ja lempinimien keksimiseen. Usein kyseessä ovat vanhahtavat nimet. Myös viihde ja slangi tuottavat sanojen appellatiivistumista. Näihin voi tutustua esimerkiksi Heikki Paunosen slangisanakirjasta.

Myös se miltä sana kuulostaa voi vaikuttaa sen käyttöön, näin lienee käynyt esimerkiksi Yrjön kohdalla. Samoin Jorma-sanan r-kirjain ja voimakkaat konsonantit vahvistavat miehekkyyden vaikutelmaa.

Kieli elää koko ajan ja kenties juuri nyt jossakin uusi propri appellatiivistuu.