Mitä mahtaa tarkoittaa nimi Tuukka. ? mitä nimi mahdollisesti tarkoittaa ?

Kysytty

hei mitä mahtaa tarkoittaa nimi Tuukka. ? mitä nimi mahdollisesti tarkoittaa ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Uusi suomalainen nimikirja” (Otava, 1988) antaa nimelle ”Tuukka” kaksi mahdollista alkuperää. Se voisi tulla skandinaavisesta etunimestä ”Tore” tai ”Tor”. ”Tor” viittaa ukkoseen tai skandinaaviseen ukkosenjumalaan, josta käytetään myös muotoa ”Thor”. ”Tore” on puolestaan tuosta nimestä johdos ja tarkoittaa ’Torin taistelijaa’.

Toinen mahdollisuus on, että ”Tuukka” on kehittynyt harvinaisesta Länsi-Suomessa käytetystä etunimestä ”Thoke”. Sen alkuperästä ei näytä olevan tarkempaa tietoa. Nimen ”Thoke” perusteella arvellaan kehittyneen myös paikannimi ”Toukkila” tai ”Tuukkala”, jonka on saanut ainakin kolme Etelä-Savossa sijainnutta kylää. Gustaf von Numersin näytelmä ”Tuukkalan tappelu” (1889) lienee tuonut nimelle romanttista sävyä.

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelu osoitteessa http://verkkopalvelut.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1 kertoo, että etunimi ”Tuukka” on tullut käyttöön vasta 1900-luvun alkupuolella, jolloin von Numersin näytelmää tiedetään esitetyn teattereissa. Näytelmästä on otettu uusi painos 1910, ja 1924 se on ilmestynyt sekä erillisenä kirjana että von Numersin ”Valituissa teoksissa”. Kenties tuolla näytelmän uudella tulemisella on siis tekemistä Tuukkien nimeämisen kanssa, joskin suosio liikkui vain alle sadan kastetun lapsen tasolle ennen 1960-lukua. Nimen suosio on alkanut kasvaa sen jälkeen ja varsin räjähdysmäisesti: 1940–59 Tuukka-nimen sai vain 27 poikaa, 1960–79 jo 641 mutta 1980–99 peräti 2 316.