Mitä kuuluu sotilashammaslääkärin (erikoisupseeri) työympäristön erityispiirteisiin tehtäviin? Miten työnkuva eroaa siviilipuolen työnkuvasta?

Kysytty

Mitä kuuluu sotilashammaslääkärin (erikoisupseeri) työympäristön erityispiirteisiin tehtäviin? Miten työnkuva eroaa siviilipuolen työnkuvasta?

Vastaus

Vastattu

Kirjallisista lähteistä aiheesta ei löytynyt juurikaan tietoa. Yleisellä tasolla Timo Sahl ja Ilkka Mäkitie kertovat matrikkeliteoksessaan Lääkäreitä puolustusvoimissa : korkeimmissa sotilasarvoissa palvelleet, 1918-2022 (Suomen Lääkintäupseeriliitto 2023) että sotilaslääkärin työnkuva on voinut olla hyvin moninainen. Erilaisisiksi rauhan aikaisiksi tehtäviksi teoksessa mainitaan toimiminen varuskunnassa, sotilassairaalassa, hallinnossa, toimialan tutkimusta ja kehittämistä suorittavassa laitoksessa tai kansainvälisessä tehtävässä. Varuskuntatasolla työskentely on vastannut lähinnä perusterveydenhuollon työskentelyä, hallinnon puolella tehtäviin on kuulunut terveydenhuollon johtamista, tarkastamista, resursseista huolehtimista ja alan sodan ja rauhan ajan suunnittelua.

Sotilaslääkärit kertovat toimenkuvansa erityispiirteistä esimerkiksi Puolustusvoimien sekä Nuorten Lääkärien Yhdistyksen verkkosivuilla. Kuvaukset vastannevat yleispiirteiltään myös sotilashammaslääkärien tehtäviä:

Erikoisupseerien tehtävistä enemmän:

Valtiolle.fi -palvelussa (kirjoitushetkellä 5.1.2024 palvelussa käyttökatko) kannattaa seurata avautuvia puolustusvoimien sotilashammaslääkärin ja sotilaslääkärin virkoja, joista saa lisätietoa työtehtävistä.