Mitä kirjallisuuden alalajin termiä voidaan käyttää kirjoista, joissa fiktiivisessä tarinassa on isossa (ellei jopa pääroolissa) ruoka?

Kysytty

Mitä kirjallisuuden alalajin termiä voidaan käyttää kirjoista, joissa fiktiivisessä tarinassa on isossa (ellei jopa pääroolissa) ruoka?
En tiedä onko ns.virallista termiä olemassa, mutta esim. kirjat Pieni Suklaapuoti, Maija Kannon Sitruunakevät, Korvapuustikesä etc. Jossain lehdessä näin nimen tälle genrelle, mutta en tiedä oliko se ehkä lehden oma keksimä.

Vastaus

Vastattu

Suomenkielistä nimeä ei liene vielä keksitty tai ainakaan vakinaistettu. Lehti oli varmaan keksinyt hyvän kuvailevan nimen aiheelle.

Löysin englanninkielisen kirjan Derek Gladwin:Gastro-modernism: Food, Literature, Culture. Linkki sivustolle

Ei ehkä aivan sama asia, mutta tutkailee ilmiötä modernissa kirjallisuudessa.

Kulinarismi kirjallisuudessa haulla löytyy kyllä monia sekä suomen- että englanninkielisiä  listoja kaunokirjallisuudesta, jossa käsitellään ruokaa. Esim. Turun sanomien artikkeli Ruoka viini ja nautinto tai Atlantic -lehden THE 12 MOST UNFORGETTABLE DESCRIPTIONS OF FOOD IN LITERATURE