Mitä käyttöjärjestelmiä maailmassa on käytössä? Mitä sovellusohjelmia on olemassa? Mikä on Mac?

Kysytty

Mitä käyttöjärjestelmiä maailmassa on käytössä?
Mitä sovellusohjelmia on olemassa?
Mikä on Mac?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käyttöjärjestelmä on ohjelmakokonaisuus, joka huolehtii siitä, että tietokoneen laitteet kuten levyasemat, muisti, näyttö ja ohjelmat toimivat keskenään halutulla tavalla. Käyttöjärjestelmä muodostaa toimintaympäristön eri ohjelmille ja huolehtii tietokoneen perustoiminnoista.(Hannu Jaakonhuhta : IT-ensyklopedia. 2003.) Yleisimmät käyttöjärjestelmät ovat Windows, Unix, Linux, joka pohjautuu Unixiin, MS-DOS, OS/2 ja Mac OS (Applen Macintosh-tietokoneen käyttöjärjestelmä.)
Tietokoneen ohjelmistohan voidaan jakaa kahteen osaan eli järjestelmäohjelmiin (esim. käyttöjärjestelmä) ja sovellusohjelmiin eli tiettyyn tarkoitukseen tehtyihin tai yleiskäyttöisiin ohjelmiin. Näin lähes kaikki tietokoneessa käytettävät ohjelmat ovat sovellusohjelmia, esim. tekstinkäsittely-, kuvankäsittely-, taulukkolaskenta-, julkaisu-, tietokanta- ja tietoliikenneohjelmat. (Raisamo & Laine : Mikrotietokoneen perussovellukset. 2002.)
Mac on lyhyt nimitys Apple Computerin Macintosh-tietokoneesta