Mitä hyviä, vaikuttamiseen pyrkiviä kirjoja tai klassikoita suosittelisitte 18-vuotiaalle lukiolaiselle? Kiinnostavia aiheita olisivat esim. dystopiset…

Kysytty

Hei! Mitä hyviä, vaikuttamiseen pyrkiviä kirjoja tai klassikoita suosittelisitte 18-vuotiaalle lukiolaiselle?

Kiinnostavia aiheita olisivat esim. dystopiset maailmat, identiteetin etsiminen ja seksuaalinen suuntautuminen, ympäristö sekä tasa-arvo-ongelmat.

Vastaus

Vastattu

Tuossa iässä kirjallisuuden klassikot voisivat olla hyvää luettavaa. Fjodor Dostojevskin "Rikos ja rangaistus" oli ainakin itselleni tuossa iässä kova tapaus. Kirja on jännittävä ja vetävästi kirjoitettu, ja kerronta toimii myös nykylukijalle. Identiteettiä pohditaan mm. Albert Camus:n teoksissa "Sivullinen" ja "Putoaminen". Franz Kafkan teokset ovat myös erinomaisia, esimerkiksi "Oikeusjuttu" tai "Muodonmuutos".

Dystopiakuvausten klassikoita on George Orwellin teos "Vuonna 1984", myös "Eläinten vallankumous" on vetävää luettavaa.

Seksuaalista suuntautumista käsittelevistä kirjoista on tehty kirjavinkkilista, johon kannattaa tutustua:
https://www.kirjasampo.fi/fi/sateenkaarikirjallisuus-hylly

Kannattaa muutenkin käydä läpi Kirjasammosta löytyviä vinkkilistoja, joita kutsutaan siellä nimellä kirjahyllyt. Kirjahyllyihin on aiheen mukaisesti koottu paketteja laadukkaasta luettavasta. Kannattaa käydä tutustumassa:
https://www.kirjasampo.fi/fi/kirjahyllyt