Mitä hyviä, ohuita ja syvää sanomaa sisältäviä romaaneja voisin luetuttaa pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa lukiossa äidinkielen ensimmäisessä opintojaksossa?…

Kysytty

Mitä hyviä, ohuita ja syvää sanomaa sisältäviä romaaneja voisin luetuttaa pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa lukiossa äidinkielen ensimmäisessä opintojaksossa? Mitä tällaisia romaaneja riittäisi Helmetin alueelta noin 30 opiskelijalle?

Vastaus

Vastattu

Esimerkiksi nämä teokset saattaisivat olla juuri etsimäsi kaltaisia:

Edouard Louis: Ei enää Eddy (Tammi, 2019, suomentanut Lotta Toivanen), 184 s
Ei enää Eddy on järkyttävä työläisromaani – ja järkyttävän hieno - Suomenkuvalehti.fi

Aki Ollikainen: Nälkävuosi (Siltala, 2012), 139 s
Nälkävuosi syöpyy mieleen kuin mustavalkoinen valokuva | Yle

Antti Rönkä: Jalat ilmassa (Gummerus, 2019), 224 s
Antti Röngän uljas esikoisromaani saa näkemään maailman toisen ihmisen silmin ja jokaisen koulun kanssa tekemisissä olevan tulisi lukea se | HS.fi

Jokainen näistä teoksista on keskenään erilainen, mutta jokaisessa on pituuttaan painavampaa sanomaa. Nämä teokset herättävät varmasti ajatuksia ja keskustelua. Ohuita klassikoitakin olisi löytynyt, mutta koska ne ovat aina vanhempia teoksia, niitä löytyy vähän huonommin Helmet-alueelta sellaisia kappalemääriä kuin tarvitset.

Teosten saatavuuden voit tarkistaa Helmet-verkkokirjastosta:
Helmet-verkkokirjasto | helmet.fi (finna.fi)

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ehkä myös:
Claire Keegan: Nämä pienet asiat (Tammi, 2023, suomentanut Kristiina Rikman), 116 s.