Mitä gallupit sanoivat Elisabeth Rehnin mahdollisuuksista pres.vaaleissa edellisenä syksynä, lokakuussa?

Kysytty

Mitä gallupit sanoivat Elisabeth Rehnin mahdollisuuksista pres.vaaleissa edellisenä syksynä, lokakuussa?

Vastaus

Vastattu

Vuoden 1994 presidentinvaaleja edeltäneen syksyn Rehnin gallupkannatus pysytteli sitkeästi 10%:n alapuolella. Joulukuun aikana hänen kannatuksensa kääntyi kuitenkin nousuun ja viimeisessä mielipidetutkimuksessa Rehn oli noussut jo ehdokaslistan kakkoseksi 21,5% kannatuksella.

Vuoden 2000 vaaleihin Rehn lähti ennakkosuosikkina, mutta kolmen kuukauden aikana  – syyskuusta joulukuuhun 1999 –  hän menetti valtaosan runsaan 40 prosentin gallupkannatuksestaan: tammikuussa siitä oli jäljellä enää 8%. Vielä lokakuussa Helsingin Sanomien gallup ennakoi 1. äänestyskierroksen voittoa Rehnille 29 prosentin kannatuksella.

Lähteet:
Anja Kauranen & Saska Saarikoski, Kolmas kierros
Jaana Kuusipuu, Sukupuolen rooli kampanjoinnissa. – Teoksessa Presidentti 2000 : mistä vaalit on tehty?
Johanna Vesikallio, Lillan : Elisabeth Rehnin epätavallinen elämä