Mitä fysioterapian malleja, teorioita, käsitteitä on ollut 1900-luvulla esillä?

Kysytty

Mitä fysioterapian malleja, teorioita, käsitteitä on ollut 1900-luvulla esillä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastojen kokoelmista löytyvä, fysioterapiaa käsittelevä aineisto on varsin käytännönläheistä. Malleja ja teorioita niistä ei juuri löytynyt. Yhdestä kirjasta olisi ehkä kuitenkin sinulle apua. Kirja on nimeltään Uskomuksista tietoon, fysioterapiatutkimuksen lähestymistapojen ja menetelmien esittely. Kirja on Pasilan kirjaston varastossa ja Rikhardinkadun ja Tikkurilan kirjastojen kokoelmissa.

Muu aihettasi käsittelevä aineisto on pääosin tieteellisissä kirjastoissa. Tässä muutama, joista voisit löytää aineistoa:

- Työfysioterapia, yhteistyötä työ- ja toimintakyvyn hyväksi / toim. Ritva Kukkonen ...[et al.)Mm. Terveystieteiden keskuskirjaston kokoelmissa
- Minkkinen, Tella, Fysioterapeuttiopiskelijoiden käsityksiä fysioterapiasta ja fysioterapeutiksi opiskelusta opiskelujensa alkuvaiheessa (pro gradu -työ, Jyväskylän yliopisto)
- Katajapuu, Niina, Heidi Pyykönen, Fysioterapeuttien näkemyksiä siitä, mitä on fysioterapia ja miten se on muuttunut (Turun terveydenhuolto-oppilaitos)
- Loppela, Kaija, Oppimiskäsityksen muuttuminen fysioterapiassa. Behavioristinen, kognitiivinen ja systeeminen oppimiskäsitys Fysioterapia-lehdessä vuosina 1978 ja 1992 (Oulun yliopisto)
- Pennanen, Merja, Fysioterapeutit työnsä kehittäjänä (lisensiaatintyö, Jyväskylän yliopisto)

Viimeksi mainittu, Merja Pennasen työ, on luettavissa myös suoraan verkossa, Elektra-palvelun kautta. Elektran aineisto on käytettävissä Suomen yleisissä kirjastoissa, ammattikorkeakouluissa, useimmissa yliopistoissa sekä muutamissa muissa laitoksissa. Elektran löydät täältä:

http://www.lib.helsinki.fi/elektra/index.html

Tutkielmanaiheesi on sellainen, että sinun kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä Terveystieteiden keskuskirjastoon Terkkoon. Terkon yhteystiedot ja muuta tietoa löydät täältä:

http://www.terkko.helsinki.fi/