Mitä etunimi Lumière tarkoittaa?

Kysytty

Mitä etunimi Lumière tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

Lumière on ranskaa ja tarkoittaa valoa.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Onko se myös etunimi, missä maassa? Ranskasta on tuttu sukunimenä, alkaen elokuvan varhaishistoriasta: Lumièren veljekset

Monissa maissa ei ole kielilakia ollenkaan. Ranskassa on vuodesta 1993 ollut nimen valinta vapaa, kunhan nimi ei ole lapsen edun vastainen. Tiukat kielilait ovat harvinaisia, mutta jostain kumman syystä niitä on luterilaisissa maissa (Pohjoismaat ja Saksa). Tosin Islanti on jo luopunut vaatimuksesta, että tytöillä on tytön nimi ja pojilla pojan nimi, Ruotsi luopui siitä jo aikaisemmin. Esimerkiksi amerikkalaiset kauhistuvat ja huvittuvat kun kuulevat meidän nimirajoituksistamme.

Tässä tarkoitetaan "kielilailla" selvästikin nimilakia. Ranskassa kyllä on kielilaki, vuonna 1994 säädetty ns. Toubonin laki (loi Toubon), ja se on varsin tiukka. Esimerkiksi elinkeinotoiminnassa, kuten mainonnassa, ei saa käyttää muita kieliä kuin ranskaa muuten kuin ranskan rinnalla; julkiset viranomaiset eivät saa käyttää lainasanoja; televisiossa ja radiossa on ranskan kielelle kiintiö jne.

Ranskan tilastokeskuksen etunimitilastosta ilmenee, että siellä ei ole vuoden 1900 jälkeen annettu kenellekään etunimeä Lumière. Kanadan ranskankielisessä maakunnassa Quebecissä on vuoden 1980 jälkeen kaksi tyttöä ja yksi poika saanut nimen Lumière.

Ranskassa on kyllä käytössä muita yleisiä etunimiä, jotka tarkoittavat valoa, kuten latinan lux-sanasta johdetut Lucas, Lucie jne.

https://www.insee.fr/fr/statistiques/8205621?sommaire=8205628
https://www.prenomsquebec.ca/fille/lumiere
https://www.prenomsquebec.ca/garcon/lumiere