Mitä eroa on lakolla ja ulosmarssilla? Hallitus aikonee kiristää lakko-oikeutta, miten tämä tulee vaikuttamaan ulosmarsseihin?

Kysytty

Mitä eroa on lakolla ja ulosmarssilla?

Hallitus aikonee kiristää lakko-oikeutta, miten tämä tulee vaikuttamaan ulosmarsseihin?

Vastaus

Vastattu

Lakko ajoittuu aikaan, jolloin työehtosopimus on umpeutunut ja uudesta neuvotellaan. Tällöin lakkoja voidaan käyttää vauhdittamaan neuvotteluja tai painostaa työnantajaa esimerkiksi korottamaan palkkoja enemmän tai parantamaan työoloja työehtosopimuskirjauksilla. Kun työehtosopimus on astunut voimaan (on voimassa), vallitsee ns. työrauha, jolloin lakkoilu ei ole laillista.

Tukilakot ja poliittiset lakot ovat tällä hetkellä laillisia. Ulosmarssit eivät ole laillisia, joten voi olla, että ulosmarsseista joudutaan maksamaan työtuomioistuimessa sakkoja.