Mitä eroa on ilmauksella ja ilmaisulla?

Kysytty

Mitä eroa on ilmauksella ja ilmaisulla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisten kielten keskus ylläpitää verkossa osoitteessa https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/ Kielitoimiston sanakirjaa.

Sanakirjan mukaan:

ilmaus: jtak ilmaiseva seikka t. lausuma, ilmenemis-, esiintymismuoto, ilmaisu, ilmentymä, ilmenemä. Tahdon, tunteen, osanoton ilmaus. Pelon, säälin ilmaus. Mielipiteen ilmaus. Sukupuolivietin ensimmäiset ilmaukset. Puhetapapersoonallisuuden ilmauksena. Kaunis ilmaus yleisön auttamishalusta.

Ilmaisu

1. ilmaiseminen. Suullisen ilmaisun kehittäminen.

2. = ilmausMielipiteen ilmaisu myös →←. Ilmaisuaan etsivä tunne.