Mitä elämänkertoja tai muita kirjoja löytyy Syyriasta paenneiden kirjoittamina? Jos tarkoituksena on tutkia Syyrian sotaa, mitä teoksia kannattaisi lainata …

Kysytty

Hei,
mitä elämänkertoja tai muita kirjoja löytyy Syyriasta paenneiden kirjoittamina? Jos tarkoituksena on tutkia Syyrian sotaa, mitä teoksia kannattaisi lainata (kiinnostaa niin tietokirjallisuus kuin tällaiset elämänkerrat).

Kiitos paljon! :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihmisten kokemuksista Syyrian sisällissodassa kertovat esimerkiksi seuraavat helmet-kirjastojen teokset:

Yksi miljoonista : Modin pako Syyriasta / Lotta Nuotio (Otava, 2016)

Nujeen : pyörätuolilla Syyrian sodasta Eurooppaan / Nujeen Mustafa, Christina Lamb (HarperCollins Nordic, 2016)

Ei paratiisia ei maistereita / Mosa Zainab (Sininen Jättiläinen, 2022)

Hallå världen! / Bana Alabed (Libris förlag, 2018) (lastenkirjallisuus)

The last sanctuary in Aleppo : a remarkable true story of courage, survival and hope / Alaa Aljaleel ; with Diana Darke (Headline, 2019)

A hope more powerful than the sea : the journey of Doaa al Zamel / Melissa Fleming (Fleet, 2017)

Hopp : Doaas flykt till Sverige / Melissa Fleming (Bokförlaget Polaris, 2017)

The Raqqa diaries : escape from 'Islamic State' / Samer ; edited by Mike Thomson (Hutchinson, 2017)

Syyrian sotaa käsitteleviä kirjoja:

Ääniä sodasta : Syyrian tie vallankumouksesta suursotaan / Saana-Maria Jokinen (Gaudeamus, 2022)

Syyria : synnystä sisällissotaan / Ari Kerkkänen (Suomen Rauhanpuolustajat, 2017)

Assad or we burn the country : how one family's lust for power destroyed Syria / Sam Dagher (Little, Brown and Company, 2019)

The battle for Syria : international rivalry in the new Middle East / Christopher Phillips (Yale University Press, 2016)

Syyrian sota : demokratiatoiveet diktatuurin ja islamismin ristitulessa / Airin Bahmani & Bruno Jäntti (Tammi, 2018)

Myös sarjakuvia aiheesta löytyy:

Hakim's Odyssey : Book 1: from Syria to Turkey / Fabien Toulmé (Graphic Mundi, 2022) ja sen jatko-osat book 2 & book 3

Zenobia / Morten Dürr and Lars Horneman (Seven Stories Press, 2018)

Escaping war and waves : encounters with Syrian refugees / drawn, recorded, translated by Olivier Kugler (Myriad Editions, 2018)