Mitä Andy Warholin Art is anything you can get away with ja We meet with the eyes of history upon us tarkoittavat suomeksi?

Kysytty

Mitä Andy Warholin Art is anything you can get away with ja We meet with the eyes of history upon us tarkoittavat suomeksi?

Vastaus

Vastattu

"Art is anything you can get away with" on lausahdus, joka liitetään usein Andy Warholiin, mutta sen alkuperäisenä esittäjänä pidetään kanadalaista kulttuurifilosofi Marshall McLuhania. Cambridge Dictionaryn mukaan ilmaisu "get away with" viittaa siihen, että henkilö pääsee pälkähästä tai välttää rangaistuksen, joka tälle kuuluisi. Taide tässä tapauksessa on taidetta, jos joku pitää sitä taiteena.

Näin ollen sanonnan voi tulkita tarkoittavat, että taidetta on mikä tahansa, mitä joku pitää taiteena. Jos joku pitää jotakin taiteena, taiteilija on ikään kuin "päässyt pälkähästä", kun on saanut jonkun uskomaan, että hänen tekeleensä on taidetta. Esimerkkinä tästä ilmiöstä on pidetty esimerkiksi Marcel Duchampin teosta Fountain (1917), joka oli itse asiassa taidegalleriaan viety pisoaari.

"We meet with the eyes of history upon us" puolestaan on ote Yhdysvaltain presidentti Joe Bidenin puheesta Glasgow'n ilmastokokouksessa vuonna 2011. Puheen ensimmäinen lause kuului kokonaisuudessaan näin: "Ladies and gentlemen, to state the obvious, we meet with the eyes of history upon us and the profound questions before us."

Biden siis puhuttelee yleisöään ja vetoaa heihin: tilanne on historiallisesti merkittävä ja käsiteltävät kysymykset suuria ja syvällisiä. Melko kirjaimellinen käännös, "tavata historian silmien alla", viittaa siihen, että tilanne on historiallisesti merkittävä, ja koko maailman katseet ovat ilmastotapaamisessa tehtävissä päätöksissä. Meitä seurataan, meidän on tehtävä oikein, meillä on vastuu. Meitä katsotaan

Lähteitä:

Quote Investigator
Padenom Blog
The Guardian