Mistähän saisi tietoa väestön rekisteröintikäytännöistä, erityisesti Luovutetun Karjalan alueella, 1900- luvun alusta vuoteen 1944. Esimerkkinä jota vaikea…

Kysytty

Mistähän saisi tietoa väestön rekisteröintikäytännöistä, erityisesti Luovutetun Karjalan alueella, 1900- luvun alusta vuoteen 1944. Esimerkkinä jota vaikea tulkita, Kurkijoen srk syntyneiden ja kastettujen luettelossa Maija Liisa Relander, syntymäsrk Helsinki, samoin kastesrk, mutta samanaikaisesti isänsä Lauri Kristian Relander srk Kurkijoki ja asuinpaikka Elisenvaaran maanviljelysopisto. Wikipedian mukaan L.K. Relander oli töissä ja asui Vantaan Jokiniemessä (Helsingin pitäjä). Miten ihmiset merkittiin olevan "kirjoilla", mistä syystä muutto merkittiin tai ei? Karjalan alueella maaseudulta mentiin yleisesti töihin Viipuriin tai jopa Pietariin. Merkittiinkö henkilö muuttaneeksi vai säilyikö asuinkunta maaseudulla? Oliko käytännöissä eroa, jos asui maaseudulla tai kaungeissa? Maaseudulla ihmiset rekisteröitiin tilanumeroille, miten kaupungeissa?

Vastaus

Vastattu

Tietoa Suomen väestön rekisteröimisestä eri aikoina löytyy Tilastokeskuksen julkaisusta Väestötilastoja 250 vuotta: Katsaus väestötilaston historiaan vuosina 1749–1999, joka on avoimesti luettavissa netissä osoitteessa https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/98780/xksk_vrm_1749-1999_1999_dig.pdf?sequence=1.

Julkaisussa kerrotaan, että väestön rekisteröimiseen liittyi pitkään epätarkkuutta ja esimerkiksi muutoista oli haastavaa saada tarkkaa tietoa. Vasta vuodesta 1966 eteenpäin saatiin kaikista muuttaneista henkilötason tiedot.