Mistä vuodesta lähtien on valittu Suven runoilija? Mikä taho sen valitsee ja millä kriteereillä? Onko Arto Lappi ollut Suven runoilija? Millainen suhde on Eino…

Kysytty

Mistä vuodesta lähtien on valittu Suven runoilija?
Mikä taho sen valitsee ja millä kriteereillä?
Onko Arto Lappi ollut Suven runoilija?
Millainen suhde on Eino Leinon palkinnolla palkitulla ja Suven runoilijalla? Voisivatko olla yksi ja sama henkilö?

Vastaus

Vastattu

Suven runoilija on valittu vuodesta 2004. Kajaanin Runoviikon ohjelma rakentuu Suven runoilijan tuotannon ympärille. Suven runoilijan valitsee ilmeisesti Runoviikon taiteellinen johtaja eli tällä hetkellä Kati Outinen. Ainakin Kajaanin Runoviikon 2024 ohjelmasta kertovassa jutussa sanotaan: "Tänä vuonna Runokiven tekstin valitsee arvostettu kirjailija Tomi Kontio, jonka tapahtuman taiteellinen johtaja Kati Outinen on valinnut vuoden 2024 Suven runoilijaksi." Tarkkoja valintakriteerejä en löytänyt ja Arto Lappi ei ilmeisesti ole ollut Suven runoilija.

Eino Leinon palkinnon puolestaan jakaa Eino Leinon Seura. Eino Leinon palkintoa on jaettu vuodesta 1956 alkaen ja sen saajan päättää Eino Leinon Seuran vuosittain kokouksessaan valitsema itsenäinen lautakunta. Suomen Kirjasäätiö on vuodesta 1995 lähtien lahjoittanut palkintosumman 5200 euroa.

Suven runoilija ei ole varsinaisesti palkinto, vaan Suven runoilijaksi valittu on ikäänkuin keulakuva Kajaanin Runoviikolle. Runoviikko tosin järjestetään aina Eino Leinon päivän aikaan. Eino Leinon palkinto puolestaan on nimensä mukaisesti rahapalkinto. Sekä Suven runoilijan tittelin että Einon Leinon palkinnon saaminen on mielestäni mahdollista, koska niistä päättävät eri tahot.

Lähteet

Kaleva 13.10.2003: Runoviikko 2004 muotoutuu https://www.kaleva.fi/runoviikko-2004-muotoutuu/1898857

Kajaanin Runoviikko heinäkuussa: Rajoja rikkova tapahtuma tarjoilee rocklyriikan helmiä festarilavalla 18.3.2024: https://visitkajaani.fi/uutinen/kajaanin-runoviikko-heinakuussa-rajoja-rikkova-tapahtuma-tarjoilee-rocklyriikan-helmia-festarilavalla/

Kirjasäätiö: Eino Leinon palkinto https://kirjasaatio.fi/muut-palkinnot/eino-leinon-palkinto