Mistä voisin saada kotilainaksi kirjan Kotiseutuni Savo: Pohjois-Savo Voisko saada jostakin ilman postimaksua. Asun Helsingissä.

Kysytty

Mistä voisin saada kotilainaksi kirjan Kotiseutuni Savo: Pohjois-Savo. Voisko saada jostakin ilman postimaksua.
Asun Helsingissä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-kokoelmassa on vain samojen tekijöiden koko Savoa käsittelevä osa, joka on sivumäärältään puolet etsitystä Pohjois-Savoa käsittelevästä kirjasta, jossa on melkein 1500 sivua. Tämä Pohjois-Savoa käsittelevä julkaisu näyttää löytyvän julkisista ja lainattavista kokoelmista vain Kuopiosta ja Tampereelta. Kysymys siitä, saako sen maksuttomana kaukolainana, selviää, kun menet pyytämään teosta kaukolainaksi siitä kirjastosta, josta haluat kirjaston noutaa. Helsinki hoitaa kaukolainoja maksutta, mutta antavalla kirjastolla on oikeus periä pientä maksua ja tällaisen valtavan järkäleen kohdalla se vaihtoehto voi olla houkutteleva.

Kirjaa pääset joka tapauksessa lukemaan maksutta Kansalliskirjastossa. Kun katsot kirjan tietoja Fennica-tietokannasta, aivan alareunassa on linkki tilauslomakkeeseen, jonka avulla kirjan saa lukusaliin. Lainaksi sitä ei anneta. Jos tarve koskee vain jotain lyhyttä kirjan osaa, tämä vaihtoehto voi olla nopein ja kätevin.

Heikki Poroila