Mistä voisin löytää tietoa saamelaisuudesta eteläpohjalaisten geeniperimässä? Saamelaisten asutushistoriaa jne.

Kysytty

Mistä voisin löytää tietoa saamelaisuudesta eteläpohjalaisten geeniperimässä? Saamelaisten asutushistoriaa jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavissa teoksissa on saamelaisten asutushistoriaa, perinnöllisyystiedettä ja suomalaisten geenitutkimusta.

  • Pohjan poluilla : suomalaisten juuret nykytutkimuksen mukaan, 1999 (tässä esim. artikkeli Saamelaisten esiintyminen Suomessa varhaishistoriallisten lähteiden ja paikannimien valossa)
  • Etelä-Pohjanmaan historia 1-2 sisältää luvun Lappalaisten jälkiä Etelä-Pohjanmaalla
  • Karl Nickul: Saamelaiset kansana ja kansalaisina. 1970
  • Lappi. 4, Saamelaisten ja suomalaisten maa, 1989
  • Ennen, muinoin : miten menneisyyttämme tutkitaan, 2002 (tässä esim. artikkeli Saamelaisten juuret)
  • Kalevi Wiik: Suomalaisten juuret, 2004
  • Kalevi Wiik: Genetiikkaa sukututkijoille ja väestöjen juurtenetsijöille, 2009
  • Kalevi Wiik: Mistä suomalaiset ovat tulleet?, 2007
  • Beaivvi mánát : saamelaisten juuret ja nykyaika, 2000
  • Saamentutkimus tänään, 2011
  • Eteläpohjalaiset Juuret -julkaisun artikkeli Fennit eli finnit

Kirjojen saatavuuden voit tarkistaa Eepos-verkkokirjastosta