Mistä voisin löytää tiedon eri kirjastojen perustamisesta?

Kysytty

Mistä voisin löytää tiedon eri kirjastojen perustamisesta. Tiedän, että monet kirjastot ovat saaneet alkunsa kansakoulujen yhteydessä olleista lainaamoista, mutta mistä löytyy eri paikkakuntien kirjastojen alkuvaiheet? Onko asiasta tietoteosta tai jotain luetteloa digitaalisena.

Vastaus

Vastattu

Somalaisen kirjastolaitoksen yleistä historiaa löydät esim. Kirjastokaistalta  Kirjaston tarina artikkelista. Sieltä löytyy myös runsaasti vinkkejä lähdeaineistosta. Linkki Kirjastokaista.fi

Eri paikkakuntien kirjastohistoriaa löytyy usein paikallishistoriikeista. Espoon kirjastohistoriaa on koonnut kirjaksi Tuovi Määttänen teokseen Kun pienestä tuli suuri. Linkki helmet hakuun