Mistä voisin löytää luotettavasti markka-aikaisia hintatietoja? Esimerkiksi mitä jotkin ruoka-aineet maksoivat kaupassa, mitä eri tuotteet maksoi ravintolassa…

Kysytty

Mistä voisin löytää luotettavasti markka-aikaisia hintatietoja? Esimerkiksi mitä jotkin ruoka-aineet maksoivat kaupassa, mitä eri tuotteet maksoi ravintolassa tai kioskilla ym. Netissä jotain keskustelupalstoja, joissa ihmiset muistelleet, mutta markan arvo vaihteli joten 60-luvun ja 90-luvun hintoja ei oikein voi laittaa rinnakkain sekaisin. Olisikohan olemassa jotain valtakunnallisia ohjehintaluetteloja tms.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luotettava lähde markka-aikojen hintatietoihin on Tilastokeskuksen 1976 alkaen neljä kertaa vuodessa julkaisema Kuluttajahintatilasto.

Suomen Pankin rahamuseon Rahan arvon vaihtelu -laskurilla voi tarkastella markka-aikaista ostovoimaa tiettyjen elintarvikkeiden hintojen osalta haluttuna vuotena. Esim. 1960 (suluissa vastaava rahamäärä 2024 euroina):

Työmiehen tuntipalkka 252,00 Mk (17,39 EUR)

Voi, 500 g 232,00 Mk (3,03 EUR)

Peruna, 1 kg 23,66 Mk (0,91 EUR)

Kahvi, Paahdettu 500 g 520,0 Mk (3,95 EUR)

Alkoholi, Pöytäviina, 0,5 l 670,00 Mk (14,79 EUR)

Lähteet:

Tilastokeskus (stat.fi)

Suomen Pankin rahamuseo