Mistä voisin jatkossa saada kotimaista kirjallisuutta luettavaksi sähköisessä muodossa sähköisten kirjojen lukulaitteelle?

Kysytty

Mistä voisin jatkossa saada kotimaista kirjallisuutta luettavaksi sähköisessä muodossa sähköisten kirjojen lukulaitteelle?

Uusi kansallinen e-kirjasto ajoi uudistuksessaan alas kirjastojen tuen sähköisille kirjoille lukulaitteilla luettavassa muodossa. Olen pitkään lukenut kirjallisuutta nimenomaan sähköisessä muodossa kirjastosta lukulaitteille ladaten. Kännykällä tai tabletilla kirjojen lukeminen ei pitkässä juoksussa ole hyväksi, vaan tähän on syystä kehitetty erilliset laitteet. Mistä kotimaista kirjallisuutta olisi jatkossa saatavissa vai tuleeko siirtyä sähköisessä muodossa vain ulkomaiseen kirjallisuuteen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällä hetkellä yksikään suosituista Suomessa toimivista e-kirjapalveluista (kuten BookBeat, Nextory, Storytel) ei näytä tarjoavan mahdollisuutta lukea e-kirjoja perinteisillä lukulaitteilla. Elisa-kirja -palvelu on ilmeisesti tällaisen mahdollisuuden aikaisemmin tarjonnut, mutta senkin toiminta loppui pari viikkoa sitten, kun se yhdistyi BookBeatiin. On tietysti mahdollista hankkia e-kirjoja yksittäiskappaleina (esimerkiksi https://www.ellibs.com/fi/ tai https://www.adlibris.com/fi/kampanja/e-kirjat) ja lukea niitä lukulaitteella, mutta jos olet kiinnostunut nimenomaan edellä mainittujen kaltaisista e-kirjapalveluista, näyttää lukulaitteita suosivan lukijan vaihtoehdot olevan tällä hetkellä vähissä.