Mistä voisin hankkia jonkin sortin "minigrip" säilytyspussin (tai vastaavan) jotta eräs Helsingin Sanomien lehti säilyisi seuraavat 18 vuotta? Tai onko…

Kysytty

Mistä voisin hankkia jonkin sortin "minigrip" säilytyspussin (tai vastaavan) jotta eräs Helsingin Sanomien lehti säilyisi seuraavat 18 vuotta?

Tai onko tiedossa jotain parempaa säilytystapaa kuin pussittaminen??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin Sanomien Torsti neuvoo säilyttämään sanomalehden pimeässä ja valolta suojattuna. Lehti kannattaa laittaa suljettuun laatikkoon ja lehden ylä- ja alapuolelle kannattaa laittaa vielä paperi tai pahvi, jonka ph-arvo on 7. Laatikkoa tulisi lisäksi säilyttää kosteudeltaan ja lämmöltään tasaisessa paikassa. Lehteä ei tulisi selailla eikä taitella, sillä taitokset hapertuvat ensimmäisinä eikä lika ole lehdelle hyväksi.

Helsingin Sanomat 23.11.2008