Mistä voisin etsiä Vilppulasta (Pirkanmaa) lähtöisin olevia sananlaskuja, sanontoja tai arvoituksia?

Kysytty

Mistä voisin etsiä Vilppulasta (Pirkanmaa) lähtöisin olevia sananlaskuja, sanontoja tai arvoituksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vilppulan historiasta löytyi Maija- Stiinan Roineen Kolhon kylän tarina vuodelta 1998. Kirja on saatavilla Helsingin pääkirjastossa Pasilassa, josta sen voi myös varata mihin tahansa pääkaupunkiseudun kirjastoista.
Suomen kansan sananlasku- ja sananparsikirjoja löytyy useitakin, mutta niistä ei valitettavasti löydy sanontoja asuinpaikan mukaan. Selaamalla kirjat läpi voi löytyä jokin sanonta Vilppulastakin.Näitä kirjoja ovat esim. Suomen kansan sananparsikirja, toimittaneet R.E.Nirvi ja Lauri Hakulinen (WSOY 2000) ja Sananlaskut, aineiston valinneet Kari Laukkanen ja Pekka Hakamies ( Suomalaisen kirjallisuuden seura 1978) sekä Suomen kansan vertauskirja , toimittanut Matti Kuusi (Suomalaisen kirjallisuuden seura 1960)
Pirkanmaan murteella löytyi Heikki Ojansuun Tyrvään murteen sanakirja (Warelia 2008) ja Etelä-Pohjanmaan murteella Kerttu Karhun kirjoittamat Ei lisä pahoota ja Eheroon taharoon (WSOY 1998). Tänä vuonna ilmestynyt Arto Juurakon runokirja Ryppyjä rakkaures (Minerva) on kirjoitettu myös Etelä-Pohjanmaan murteella.
Ruokaperinteestä on kirjoissa Pirkanmaa à la carte (Gummerus 2003) ja Suomen pitäjäruoat, toimittanut Jaakko Kolmonen (Patakakkonen 1987).
Kirjojen saatavuustiedot osoitteessa http://www.helmet.fi/search~S9*fin/X