Mistä voisi tarkistaa, mitä erikoista esimerkiksi Etelä-Espoossa 9.-10.5., kun yöllä paljon lentometeliä?

Kysytty

Mistä voisi tarkistaa, saada tiedon, mitä erikoista yöllä on sattunut; tässä tapauksessa esimerkiksi Etelä-Espoossa 9.-10.5. Yöllä hyvin paljon lentometeliä, tuntui ettei kyseessä ollut vain yksi esim. pelastushelikopteri.

Äänet olivat kovia ja jatkui pitkään, maailmantilanne väkisinkin aiheuttaa ajatuksen onko nyt tosi (hyökkäys, tms) kyseessä.
Luulisi että olisi paikka - muu kuin esim. Tilannehuone jossa ei ollut mitään tästä - mistä kansalainen saisi tietää, mitä tapahtuu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseisessä tapauksessa voisi kyseessä olla puolustusvoimien koko Etelä-Suomen alueelle ulottuva iso Southern Griffin 23 -harjoitus ja siihen liittyvä lentometeli. Harjoitus alkoi 10.5. ja päättyy sunnuntaina 21. toukokuuta. Utin jääkärirykmentin johtamaan harjoitukseen osallistuu yli tuhat henkilöä, paljon helikoptereita sekä hieman myös mm. venekalustoa. Utin jääkärirykmentti on tiedottanut, että erityisesti harjoituksen lentotoiminta voi aiheuttaa ajoittaista meluhaittaa koko harjoitusalueella Etelä-Suomessa.

Tilannehuone.fi on hyvä lähde äkillisten ja yllättävien hälytystilanteiden seurantaan, mutta armeijan harjoitustoimintaa ei sieltä tosiaan löytyne. Paikalliset ja valtakunnalliset luotettavat uutislähteet kuten isot sanomalehdet ja niiden verkkosivut lienevät paras lähde ajankohtaisten ilmiöiden seuraamiseen myös tuollaisissa asioissa. Samoin tietysti viranomaisten omat tiedotuskanavat.