Mistä voin tarkistaa, kuinka kauan varaukseni on voimassa? Cd-levyille on pitkiäkin jonoja? Ettei takaraja tule vastaan ennenkuin varausvuoro. kiitos

Kysytty

Mistä voin tarkistaa, kuinka kauan varaukseni on voimassa?
Cd-levyille on pitkiäkin jonoja? Ettei takaraja tule vastaan ennenkuin varausvuoro. kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aina voit ottaa yhteyttä kirjastoon vaikka puhelimitse tai käydä paikan päällä ja kysyä varausasioista. Voit myös tarkistaa asian itse: Jos olet hankkinut kirjastokortillesi 4-numeroisen tunnusluvun eli PIN-koodin, pääset Internetistä http://www.helmet.fi/ sivulta kirjautumaan "omiin tietoihin". Sitä kautta voit paitsi tehdä varauksia, myös tarkistaa niiden tilanteen.

Pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastojen varauksiin ei automaattisesti tule päättymispäivää - mutta jos niin haluaa, sen voi varaukselle laittaa. Jos varaukselle on määritelty viimeinen voimassaolopäivä, sitä ei pysty itse muuttamaan HelMetin kautta, mutta kirjastossa virkailija voi päivämäärän muuttaa tai poistaa.

Vaikka usein on niinkin, ettei varausjonoa ole lainkaan, on totta, että pahimmillaan varausjonot voivat olla hyvinkin pitkiä, satojen jonottajien pituisia. Suurin osa varatusta aineistosta tulee varaajalle kuitenkin varsin kohtuullisessa ajassa.