Mistä voin saada tietoa noin 1957 - 1958 tapahtuneesta konkurssista? Riittääkö tiedoksi henkilön syntymä- ja kuolinaika.

Kysytty

Mistä voin saada tietoa noin 1957 - 1958 tapahtuneesta konkurssista? Riittääkö tiedoksi henkilön syntymä- ja kuolinaika?

Vastaus

Vastattu

Vuodesta 2018 lähtien verkossa on toiminut julkinen Maksukyvyttömyysrekisteri, josta voi etsiä tietoja konkursseista, yrityssaneerauksista tai velkajärjestelyistä esimerkiksi nimen, Y-tunnuksen tai tapahtuman ajankohdan mukaan.

Oikeusministeriön sivuilla kerrotaan:

"Konkurssi- ja yrityssaneerausrekisterin tiedot ovat olleet Suomessa aiemminkin julkisia, mutta ne eivät ole olleet saatavilla verkossa. Rekisterin tietoja on voinut pyytää Oikeusrekisterikeskukselta ja rekisterin ote on maksanut 22 euroa."

1 ääntä

Kommentit

Vastauksesta ei tässä tapauksessa ole yhtään mitään hyötyä, koska maksukyvyttömyysrekisterin tiedot eivät ulotu lainkaan noin kauas menneisyyteen. Jos esimerkiksi asettaa konkurssiasian vireilletuloajaksi aikavälin 1.1.1957 - 31.12.1958, ei löydy mitään.

Itse asiassa varhaisin konkurssiasia, joka rekisteristä löytyy, näyttäisi olevan pantu vireille niinkin myöhään kuin vuonna 2003 ja ratkenneen vuonna 2010. Tätä varhaisempia asioita sieltä vaikuttaisi siis olevan turha yrittää hakea.