Mistä voin löytää tietoa Hilma Granqvistista ja Rafael Karstenista? Onko verkkoaineistoja tai kirjastossa kirjoja, lainattavissa, jotka kertoisivat näistä…

Kysytty

Hei!
Mistä voin löytää tietoa Hilma Granqvistista ja Rafael Karstenista?
Onko verkkoaineistoja tai kirjastossa kirjoja, lainattavissa, jotka kertoisivat näistä henkilöistä?
Tarvitsisin heidän taustatietojensa lisäksi tietoa heidän tutkimusmatkoistaan ja tutkimuksistaan.

Vastaus

Vastattu

Molemmista löytyy kyllä tietoa: verkkosivuja, artikkeleita ja kirjoja. Suosittelen tekemään verkkohakuja sekä hakemaan heidän nimillään www.finna.fi- palvelusta. Finnan hakutulossivulla voit rajata tuloksia aineistotyypin mukaan. Ottamalla yhteyden lähimpään kirjastoosi voit saada näitä aineistoja kaukolainaan, mikäli ne eivät löydy omasta kirjastostasi.

Tässä muutamia esimerkkejä:

Hilma Granqvistista on julkaistu elämäkerta ruotsiksi: Hilma Granqvist : antropolog med hjärtat i Palestina (Svenska folkskolans vänner, 2016).

Hilma Granqvistin arkisto on vapaasti selattavissa netissä: Hilma Granqvists arkiv (ruotsi, englanti). Sieltä löytyy arkistomateriaalia liittyen hänen tutkimuksiinsa, kaikki hänen julkaisemansa kirjat, sekä akateemikon kirjoittama esitelmä Granqvistin työstä ja elämästä.

Granqvistista on tehty myös opinnäytteitä.

Sekä Granqvistista että Karstenista löytyy artikkelit teoksesta Matka-arkku: suomalaisia tutkimusmatkailijoita (SKS, 1989).

Molemmista löytyy artikkelit SKS:n ylläpitämästä Kansallisbiografiasta, joka on vapaasti luettavissa esimerkiksi Itä-Suomen yliopiston kirjastossa.

Rafael Karstenista löytyy elämäkerta Valkoinen intiaani : tutkimusmatkailija Rafael Karstenin elämä (SKS, 2011).

Karstenin työtä käsitellään myös teoksessa Ihmisen sosiaalisuuden alkulähteillä : westermarckilainen sosiologia ja sosiaaliantropologia (Vastapaino, 2023).

Vaara-kirjastoista löytyy myös useampi Karstenin kirjoittama teos.