Mistä voi johtua Sonkajärvellä Kuosma paikannimissä. Iso lampi on Kuosma. Siitä lähtee tietysti Kuosmanpuro ja sen länsipuolella on laaja Kuosmansuo. On vaikea…

Kysytty

Mistä voi johtua Sonkajärvellä Kuosma paikannimissä. Iso lampi on Kuosma. Siitä lähtee tietysti Kuosmanpuro ja sen länsipuolella on laaja Kuosmansuo. On vaikea yhdistää näitä savolaisis paikannimiä mihinkään pyhimyksiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koska sanalle kuosma ei mistään lähdeteoksista tunnu löytyvän mitään muita merkityksiä, täytynee kuitenkin uskoa, että myös mainituissa sonkajärveläisissä paikannimissä sana on samaa perua kuin sukunimessä Kuosmanen. Tämä on ollut Savon yleisimpiä sukunimiä jo 1500-luvulla. Se perustuu pyhimysnimeen Kosmas. Pirjo Mikkosen ja Sirpa Paikkalan teoksessa Sukunimet (Helsinki, 2000) kerrotaan näin:

KUOSMANEN
Pyhimysnimestä Kosmas on Karjalassa käytetty muotoja Kuisma ja Kuosma < venäjän Ku´zma, Ko´zma. Karjalaisia sukunimiä ovat olleet Kuosma, Kuosmanen, Kuisma, Kuismanen, Kuismin ja Kusmin. Muualla Suomessa nimeä on ristimänimenä ilmeisesti käytetty hyvin vähän, vaikka Kosmas on myös roomalaiskatolisen kirkon pyhimys, sillä nimi Cosmas on poistettu suomalaisesta almanakasta 1739. Kuitenkin esim. Tuuloksessa mainitaan 1571 Lasse Cosmesonn. Kuosmanen on ollut Savon yleisimpiä nimiä jo 1500-luvulla; eniten Kuosmasia on asunut Juvalla, jonka lisäksi heitä on mainittu Pellosniemeltä, Vesulahdelta, Rantasalmelta sekä Tavinsalmelta. 1500-luvun puolivälissä tavataan Kuosmanen myös Pohjois-Pohjanmaalla, Kuosma ja Kuosmanen Kainuussa. Parikkalassa 1614 Iwan Kuosmainenn, Sortavalassa 1651 Oloff Kossmann, Kurkijoella 1582 Hottarij Kossmassonn, 1614 Michkall Kuosmassonn, Pielisjärvellä 1645 Matz Kossmann.