Mistä tulevat sanat takavaroida ja takavarikointi?

Kysytty

Mistä tulevat sanat takavaroida ja takavarikointi?

Vastaus

Vastattu

Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja selittää takavarikon taka- ja vara-sanojen yhdistelmäksi: 'takana oleva paikka' ja 'varat, säästetty omaisuus' ovat yhdessä 'talletuspaikka, varasto, säilö, säästö'.

Lauri Hakulisen mukaan 'takavarikoida' nykyisessä merkityksessään kuuluu 1900-luvun alun sanastouutuuksiimme.

Lähteet:
Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja. R-Ö
Lauri Hakulinen, Suomen kielen rakenne ja kehitys

1 ääntä

Kommentit

Kuinka voin saada kattavan tiedon ja yksityiskohtaisen oppaan asunnon vakuuttamisesta, kun olen vuokra-asunnon vuokralainen? Onko olemassa erityisiä suosituksia tai vinkkejä, jotka minun tulisi ottaa huomioon suojatakseni omaisuuttani ja vastuutani vuokra-aikana?