Mistä tulevat ja mitä mahdollisesti tarkoittavat (latinaksi) nimet Pauli ja/tai Aija?

Kysytty

Mistä tulevat ja mitä mahdollisesti tarkoittavat (latinaksi) nimet Pauli ja/tai Aija?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen Suuren etunimikirjan mukaan Pauli on lyhentymä Pauluksesta, joka tarkoittaa latinaksi vähäinen, pieni ja oli apostoli Paavalin latinalainen nimi, jonka hän omaksui Sauluksen tilalle.

Aija taas on Raamatussa miehennimi (hepreaksi korppikotka tai harahaukka) ja paikannimi. Suomessa, jossa nimeä on annettu vain tytöille, se lienee mukailtu nimestä Eija, jonka lähtökohtana saattaa olla kirkkolauluissa ja virsissä keskiajalta saakka esiintynyt ilon huudahdus eijaa.