Mistä tulee Tähtien sodassa esiintyvän planeetta Endorin nimi? Onko sillä tekemistä Raamatun Endorin (tai Een-Doorin) kanssa?

Kysytty

Mistä tulee Tähtien sodassa esiintyvän planeetta Endorin nimi? Onko sillä tekemistä Raamatun Endorin (tai Een-Doorin) kanssa?

Vastaus

Vastattu

En löytänyt painettua lähdettä tähän kysymykseen, mutta nettikeskusteluissa on aihetta sivuttu, mm. Was Endor (in Return of the Jedi) related to the city of Endor in the Bible (Joshua 17:11)? - Quora

Quora on yhteisöllinen kysymys-vastaus-sivusto, jonne käyttäjät rekisteröityvät ja voivat muokata toistensa vastauksia Wikipedian tapaan.

Keskustelun mukaan Lucas on kertonut vanhassa haastattelussa 1980-luvulla, että Endorin nimi on otettu Raamatusta. Lucas on käyttänyt monia mytologioita ja muitakin Raamatun kohtia nimien lähteinä, esimerkiksi nimi Anakin tulisi keskustelun mukaan Raamatun pitkien ihmisten rotua kuvaavasta sanasta Anakim. Samoin Jedi olisi lyhennys Raamatun Jedidiah -nimestä. Star Wars -sarjasta voi löytää monia yhteyksiä Raamatun kertomuksiin.