Mistä tulee suomen kielen nimitys "hullu vuosi" vuoden 1848 tapahtumille? Muissa kielissä terminä tuntuu olevan "kansojen kevät" tai "vuoden 1848…

Kysytty

Mistä tulee suomen kielen nimitys "hullu vuosi" vuoden 1848 tapahtumille? Muissa kielissä terminä tuntuu olevan "kansojen kevät" tai "vuoden 1848 vallankumoukset" – onko "hullu vuosi" siis esimerkiksi jonkin yksittäisen historioitsijan keksintöä?

Vastaus

Vastattu

En valitettavasti löytänyt tietoa siitä, onko "hullu vuosi" -ilmaisu jonkin yksittäisen historiantutkijan keksintöä. Kyseistä ilmaisua (das tolle Jahr) käytettiin kuitenkin lähinnä saksankielisessä historiankirjoituksessa. Todennäköisesti Ranskasta lähtöisin olevaa "kansojen kevät" -ilmaisua (printemps des peuples) tavattiin myös saksalaisessa kirjallisuudessa (Volkerfruhling). "Hullu vuosi" ja "kansojen kevät" ovat molemmat tietysti hieman värittyneitä ilmaisuja ja saattavat kuvat yksittäisen kirjoittajan asennetta vuoden 1848 tapahtumiin.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Oma käsitykseni on ollut, että saksankielinen nimitys "das tolle Jahr" vuodelle 1848 periytyy "Erfurtin hullusta vuodesta" 1509, jota oli todistamassa mm. Martti Luther:

https://de.wikipedia.org/wiki/Das_tolle_Jahr_von_Erfurt

Nimitys "das tolle Jahr von Erfurt" oli käytössä jo kauan ennen vuotta 1848, ja esimerkiksi oman aikansa suosituimpiin saksalaisiin kirjailjoihin kuulunut Ludwig Bechstein oli silloisessa lähimenneisyydessä julkaissut Erfurtin tapahtumista historiallisen romaanin Das tolle Jahr (1833).