Mistä tulee suomen kieleen itä-suomalaisten käyttämä sana täkkä (liittyy metsästykseen ja tarkoittanee linnun rintalihasta).

Kysytty

Mistä tulee suomen kieleen itä-suomalaisten käyttämä sana täkkä (liittyy metsästykseen ja tarkoittanee linnun rintalihasta).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen sanojen etymologisen sanakirjan mukaan täkkä tarkoittaa (riista)linnun rintalihaa. Sanaa on käytetty Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon ja Keski-Pohjanmaan alueilla. Norjanlapissa on vastaava sana dæk`ke, mikä tarkoittaa luutonta, paksua lihaa tai lihasta. Raimo Jussilan Vanhat sanat -kirjan mukaan sanan täkkä vanhin kirjallinen esiintymä on vuodelta 1770 muodossa Linnuntäckä. Se esiintyy Salomon Kreanderin ja Juhana Canstrénin teoksessa Lisäyksiä Jusleniuksen Sana-Lugun Coetukseen.

Tarkempia tietoja voi kysyä Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksesta, minkä yhteystiedot löytyvät WWW-osoitteesta http://www.kotus.fi/index.phtml?s=114.

Lähteet:

Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja / [Ulla-Maija Kulonen ... et al.]. Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura : Kotimaisten kielten tutkimuskeskus. 3 : R-Ö, 2000 (Jyväskylä : Gummerus) ISBN 951-717-712-7.
Jussila, Raimo. Vanhat sanat : vanhan kirjasuomen ensiesiintymiä. Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura : Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 1998. ISBN 951-746-008-2.