Mistä tulee sukunimi Riippi? Tai mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Mistä tulee sukunimi Riippi? Tai mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

Riippi-nimen alkuperälle löytyy kaksi rinnakkaista selitystä. Yksi Riippa-, Riippi- ja eteläisten Riipi-nimien (Riipi, Riipinen) lähtökohta on germaaninen miehennimi (Ribbe, Ribe, Ripi, Ribo, Ribbold, Ricbernus jne.), joka on voinut nimilainana päästä varhaisen isännän etunimestä talonnimeen ja sitä kautta sukunimeksi. Osa nimiperheen nimistä on taas muovautunut meillä jo keskiajalla esiintyneestä skandinaavisesta nimestä Grip.

Sukunimellä Riippi on eri alkuperä kuin substantiivilla riippi (mm. 'nuorasta verkon tapaan solmittu pussi, joka riippuu hevosen päässä ja josta hevonen syö heiniä', 'heinänkantolaitteena käytetty verkkomainen pussi', 'laite, jolla eväitä kannettiin selässä'; 'heinänkantolaitteena käytetty koivun vitsa, jonka toisessa päässä on silmukka'), jonka taustalla on verbi 'riippua'.

Lähteet:
Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala, Sukunimet
Suomen kielen etymologinen sanakirja. 3