Mistä tulee sukunimi Pöyry?

Kysytty

Mistä tulee sukunimi Pöyry?

Vastaus

Vastattu

Pöyry-nimen taustaksi löytyy lähdekirjallisuudesta kaksi rinnakkaista teoriaa. Ralf Saxén on yhdistänyt laihialaisen talonnimen Pöyry muinaisskandinaaviseen miehen nimeen Biur. Karjalaista nimistöä tutkinut Viljo Nissilä puolestaan on selittänyt sukunimen Pöyry vastaavasta tukan laatua ilmaisevasta sanasta.

Koska Pöyry-nimen vahvimmat esiintymisalueet ovat vastaavasti jakautuneet kahtaalle Etelä-Pohjanmaalle ja Etelä-Savoon, ei ole mahdotonta sekään, että molemmat tulkinnat pitävät paikkansa: kenties läntinen ja itäinen Pöyry ovat saaneet alkunsa eri tavalla – toinen muinaisskandinaavisesta erisnimestä, toinen kantajansa tukan laatua kuvaavasta sanasta. Pöyry-sana tosin tunnetaan merkityksessä 'pörröinen tukka' myös pohjoisella Pohjanmaalla, mikä on omiaan puoltamaan Nissilän tulkintaa Saxénia yleispätevämpänä.

Lähteet:
Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala, Sukunimet
Viljo Nissilä, Suomen Karjalan nimistö
Suomen kielen etymologinen sanakirja. 3