Mistä tulee sukunimi Leppänen? Käsittääkseni se tulee jostakin Karjalan suunnasta. Onko sillä ollut aikaisempia muotoja tai mahdollisesti alun perin…

Kysytty

Mistä tulee sukunimi Leppänen? Käsittääkseni se tulee jostakin Karjalan suunnasta. Onko sillä ollut aikaisempia muotoja tai mahdollisesti alun perin ruotsinkielinen muoto?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen teoksen Sukunimet mukaan Leppänen nimestä on runsaasti tietoa maan eri osista jo 1500-luvulta ja 1600-luvun alusta. Se on mainittu Etelä- ja Pohjois-Karjalassa, Savossa Juvalla, Rantasalmella ja Tavinsalmella, Rautalammilla, Ruovedella, Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla sekä Kainuussa. Enossa Leppänen on ollut 1890 pitäjän valtasukuja. Kirjassa mainitaan, että useiden nimenmuuttajien entinen nimi on alkanut Ahl-sanalla. (Lähde: Mikkonen, Pirjo: Sukunimet).
Sukunimien levinnäisyydestä löydät tietoa Juhani Pöyhösen kirjasta Suomalainen sukunimikartasto.