Mistä tulee slangisana 'jeesata'? Onko sillä jotain tekemistä mahdollisesti Jeesuksen kanssa - "Jeesus auttaa"? Vai onko lainaa jostakin kielestä? Ruotsin …

Kysytty

Mistä tulee slangisana 'jeesata'? Onko sillä jotain tekemistä mahdollisesti Jeesuksen kanssa - "Jeesus auttaa"? Vai onko lainaa jostakin kielestä? Ruotsin 'jäsa' - kohota (hiivalla) ei tunnu merkityksensä vuoksi todennäköiseltä. En löytänyt tähän mitään selkoa hakukoneella netistä.

Vastaus

Vastattu

Jeesata on muunnos jelpata-verbistä (myös auttaa, jelppiä), jonka alkuperä on ruotsin kielen hjälpa-verbi.

Lähde: Nykyslangin sanakirja, 1979