Mista tulee sanonta ja mita oikeastaan tarkoittaa "sataa kuin Esterin perseesta"?

Kysytty

Mista tulee sanonta ja mita oikeastaan tarkoittaa "sataa kuin Esterin perseesta"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on vanha kansanomainen sanonta, joka viittaa Esterin päivään (16.5), jota ilmeisesti on pidetty erityisen sateisena syystä tai toisesta. Samantapaisia sanontoja liittyy muihinkin nimipäiviin, esim. "Marketta vesiperse". "Sataa kuin Esterin perseestä" tarkoittanee siis yksinkertaisesti, että sataa paljon. Tämän parempaa selitystä ei tunnu meiltä löytyvän. Jos haluat tietää enemmän, voit ottaa yhteyttä esim. Kansanrunousarkistoon http://www.finlit.fi/kra/yhteys.htm.

35 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Esteri -merkkinen palopumppu liittyy aiheeseen. Vettä tulee runsaasti.

Kumpi oli ensin, kansanomainen sanonta vai palopumppu?

Joko Kustaa Vilkunan Vuotuinen ajantieto on tarkistettu?

Kuivaa ja lämmintä on ollut mutta tälle päivälle 16.5 on luvattu runsasta sadetta. Kyllä vanha kansa tiesi.

Savon Sanomissa arvellaan, että sanonta voisi tulla juurikin tuosta Ester-palopumpusta tai toinen vaihtoehto Saimaalla liikennöineestä Ester-nimisestä siipiratasaluksesta 1900-luvun alkupuolelta.
https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/3003688

Esteri oli sateen jumala.

Ester on tuotemerkki. Esim. työpaikallani on erikoistila, jossa on Ester-merkkinen ilmankostutin ja -puhdistin.

Intissä taas on Ester-merkkisiä vaatekuivureita, ja ne poistavat kondenssiveden laitteen takaosasta – siis perseestä.

Karjalankielessä perse on yleissana sille, että jokin on takana, pohjalla tai tyvessä. Esim. puunperse on sama kuin puuntyvi.

Kuivauskoneita valmistava Esteri Pesulakoneet Oy aloitti Facebook-profiilinsa mukaan toimintansa vuonna 1961. Veikko Nummela Oy aloitti Esteri-merkkisten palopumppujen valmistuksen vuonna 1968 (lähde: Aamulehti 5.8.2017). Sanomalehdistä on hieman tavallista vaikeampi hakea, koska ymmärrettävistä syistä sanontaan on viitattu joko siloitellussa muodossa tai täysin epäsuorasti. Mutta kyllä se on ollut käytössä jo aiemmin, esim. muodossa "vettä tulee kuin Esterin heikommasta astiasta aisaa" (Suomen Sosialidemokraatti 13.8.1960).

Martti Innasen laulu "Esteri, tyttö sadepisarain" on vuodelta 1967, ja sanonnan on täytynyt olla tuolloin jo hyvin laajalle levinnyt, jotta vitsin olisi tajunnut kukaan.