Mistä tulee sanonta, että joku on esim. patalaiska, jos on erittäin laiska?

Kysytty

Mistä tulee sanonta, että joku on esim. patalaiska, jos on erittäin laiska?

Vastaus

Vastattu

Lähteenä on ilmeisesti ilmaus patamusta. Musta pata on merkinnyt mustuuden syvintä astetta. Merkitys on sittemmin laajentunut niin että sana pata on alkanut muistuttaa vahvistavaa partikkelia. Patalaiska on äärimmäisen laiska aivan samoin kuin patamusta on erittäin musta. On arveltu, että padan muuttuminen kielteisesti vahvistavaksi partikkeliksi olisi tapahtunut patajuopon tai pataluhan kautta.

Lähteet:

Parkkinen, Jukka. Aasinsilta ajan hermoilla. WSOY 2005. S. 91.

Nuutinen, Liisa. "Vitivalkoista vaivatta"

Hurtta, Heikki. "Haukkui pataluhaksi"