Mistä tulee sanonta ei eväkään värähtänyt? Onko pitkään ollut suomenkielessä? Kuullostaa vanhahtavalta.

Kysytty

Mistä tulee sanonta ei eväkään värähtänyt? Onko pitkään ollut suomenkielessä? Kuullostaa vanhahtavalta.

Vastaus

Vastattu

Tiedustelin asiaa Kotimaisten kielten keskuksen kielineuvonnasta ja sieltä tuli seuraava vastaus:

"Sanonta ”ei liikauta eväänsäkään”, ”ei liikuttele eviään”, ”ei väräytä eväänsä” jne. on jo vanhastaan esiintynyt suomen murteissa, eli tällaisia ilmauksia on käytetty puhekielessä hyvin kauan. Kuvallisen merkityksen taustalla on konkreettinen merkitys: evä viittaa kalan evään eli uimaelimeen. Kuvallisessa käytössä ilmauksella on viitattu etenkin laiskaan tai vetelän oloiseen ihmiseen. Tällainen henkilö on siis kuin maalle nostettu, pyydyksestä otettu, liikkumaton tai kuollut kala. Suomen murteiden sanakirjassa on mm. tällaisia esimerkkejä:

  • On nii laiska mies ettei evveä värräytä. (Karstula)
  • Ei evääsäkkäh liikahuta, että eles vettä ja puita hakis. (Iitti)
  • Ei se ensimmäisellä käskyllä evveesäl letkaata. (Joensuu)
  • Ei se Lassi vähässä hopussa eviään liikuttele. (Pielavesi)

Tässä vielä linkki murresanakirjan artikkeliin: https://kaino.kotus.fi/sms/?p=qs-article&sms_id=SMS_399c94e1e0426dac4b97754c9a3c20f7&list_id=1&keyword=ev%C3%A4&word=ev%C3%A4.

Ilmaus ”ei eväänsä liikauttanut” kuuluu myös nykyiseen yleiskieleen, ja se tunnetaan laajalti. Ilmauksen merkitys on ’ei hievahtanutkaan’ (paikaltaan), ks. https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/ev%C3%A4."

Kotimaisten kielten keskuksen verkkosivulta löytyy kielineuvonnan kysymyslomake, jolla kuka tahansa kysyä kieleen liittyviä kysymyksiä. Kysymyslomake löytyy täältä.