Mistä tulee sanat atula ja pinsetit ja onko niillä mitään eroa?

Kysytty

Mistä tulee sanat atula ja pinsetit ja onko niillä mitään eroa?

Vastaus

Vastattu

Sanat tarkoittavat samaa asiaa, atulat on murresana.

Suomen etymologisen sanakirjan mukaan pinsetit ovat pienet joustavavartiset pihdit, atulat.

Sanakirjan mukaan "Lähtökohtana lähinnä ranskan pincette ’pinsetit’, johdos sanasta pince ’pihdit’, johdos verbistä pincer ’nipistää’".

Atulat ovat myös pienet pihdit, pinsetit.

Suomen murteiden sanakirjassa on tarkemmin tietoa atulat-sanasta. Siellä on mm. tietoa sanan muista merkityksistä eri puolilla Suomea.