Mistä tulee sana tuorepuuro? Lähinnä mietin, miksi kyseinen puuro on saanut etuliitteen ”tuore”? Tuorehan voi tarkoittaa esimerkiksi juuri tapahtunutta, vasta…

Kysytty

Mistä tulee sana tuorepuuro? Lähinnä mietin, miksi kyseinen puuro on saanut etuliitteen ”tuore”? Tuorehan voi tarkoittaa esimerkiksi juuri tapahtunutta, vasta valmistettua tai säilömätöntä ruokaa. Tuorepuurossa idea kuitenkin on, että puuroa ei keitetä, vaan se tekeytyy jääkaapissa yön yli tai useammankin päivän. Keitetty puuro on enemmän tuore, kuin niin kutsuttu ”tuorepuuro”.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuorepuuro sanan ”tuore” viittaa sanana tuoreravintoon toisin sanoen raakaravintoon, josta tuoreravinto on yleisemmin käytetty ilmaus. ”Tuore” sanan merkitys tässä yhteydessä on ”kypsyttämätön tai raaka”. Raakapuuro on kuitenkin Kielikellon sivuston mukaan asiallisempi nimitys kypsentämättömästä puurosta, koska tavallinen puuro mielletään keitetyksi. Näin ”tuore” sanalla voitaisiin viitata esimerkiksi vasta kypsennettyyn puuroon, kuten kirjoititkin kysymyksessäsi. Tässä vielä linkki Kielikellon sivustolle, jossa käsitellään aihetta ”Eräitä sanaongelmia” otsikon alla.

https://kielikello.fi/ruoka-alan-sanaongelmia-ruokasanoja-suomalaisemmin/

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit