Mistä tulee sana tade?

Kysytty

Mistä tulee sana tade?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

tade eli lanta on kansankielessä syntynyt termi. Nykysuomen sanakirja ei sen tarkempaa selitystä sanan synnylle anna. Vastaavasti Tadikko on talikko, millä luodaan lantaa.

Suomen sanojen alkuperä osa 3 kertoo samaa, eli lehmän lannasta käytetty termi, mikä on vaihdellut hieman murteittain esimerkiksi tale, tae tai taahe.

katsottu: Nykysuomen sanakirja 3 (1978) sekä Suomen sanojen alkuperä 3 etymologinen sanakirja (2000).

3 ääntä

Kommentit

"Nykysuomen sanakirja ei anna tämän sanan synnylle tarkempaa selitystä"

Selittääkö Nykysuomen sanakirja minkään muunkaan sanan syntyä?