Mistä tulee sana roppakaupalla? Mitä tuo roppa tarkoittaa? Ja mistä tulee tuo kauppa tällaisiin erilaisiin sanontoihin, kuten esimerkiksi myös kilokaupalla ja…

Kysytty

Mistä tulee sana roppakaupalla? Mitä tuo roppa tarkoittaa? Ja mistä tulee tuo kauppa tällaisiin erilaisiin sanontoihin, kuten esimerkiksi myös kilokaupalla ja tuntikaupalla?

Vastaus

Vastattu

Roppa- sanassa 'roppakaupalla' on selitetty viittaukseksi sanoihin 'rove' ja 'ropponen', jotka ovat tuohesta tehdyn tuokkosen tai korin nimityksiä. Roppakaupalla annettaessa ei siis anneta yksi kerrallaan vaan astioittain, runsain määrin. Toinen tulkinta liittää ilmauksen itämurteisiimme, joissa 'roppa(inen)' jo sinänsä kantaa merkitystä 'runsas': esimerkiksi rankkaa sadetta on nimitetty roppasateeksi. Nyttemmin onkin esitetty, että alun perin roppa on laina ruotsin merkitystä vahvistavasta etuliitteestä skropp(a) ’paljon, valtavasti, ylen’.

'Kaupalla'-sanaa käytetään yhdysosana mittaa tai määrää ilmaisevien sanojen jälkiosana. Tutkimistani sana- ja sanontakirjoista en löytänyt varsinaista selitystä sanan käytön alkuperälle.

Suuresta määrästä puhuttessa voidaan käyttää myös sanaa 'tukuittain'. Siihen liittyvä 'tukkukauppa'-sana on tullut suomen kirjakieleen jo 1850-luvulla. Ehkäpä ilmaus 'tukkukaupalla'  – merkityksessä 'tukuittain, tukkumäärin' –  on inspiroinut tuottamaan lisää '-kaupalla'-sanoja, jotka ikään kuin alkuperänsä perintönä sisältävät viittauksen (tukku)kauppaan: roppakaupalla annettavaa on kuin tukussa ikään; kun jotain on kilokaupalla, sen määrä nähdään tai esitetään ikään kuin kaupankäyntiin liittyvin yksiköin [vrt. esimerkiksi englannin 'by the (unit)' – apples are sold by the pound, 'omenat myydään kiloittain']; tuntikaupallakin voidaan yhdistää kaupallisen tavaranvaihdon maailmaan sanonnan 'Aika on rahaa' kautta.

Lähteet:
Jukka Parkkinen, Aasinsilta ajan hermolla : 500 sanontaa ja niiden alkuperä
Päivä pulkassa, pyy pivossa : suomalaisten sanontojen juurilla
Kielitoimiston sanakirja
Suomen etymologinen sanakirja