Mistä tulee nimi Aara?

Kysytty

Mistä tulee nimi Aara?

Vastaus

Vastattu

Hei

Suomen etymologisen sanakirjan mukaan aara on kyntölaite, aura.

 https://kaino.kotus.fi/suomenetymologinensanakirja/?p=article&etym_id=ETYM_f565758819502656ded44d4e7bf3b8e8&word=aara&list_id=121

Wikisanakirjassa puolestaan sanan kerrotaan tulevan vironkielen sanasta ara, joka tarkoittaa papukaijaa.

https://fi.wiktionary.org/wiki/aara

0 ääntä

Kommentit

Silloin kun nimien suomalaistaminen oli vauhdissa, oli kuulemma "suomalaisuuden liitolla" (muistaakseni) luettelo sanoista, jotka sopisivat suomalaisiksi sukunimiksi. Luettelon sanat oli muodostettu kielellisesti suuhun sopiviksi, joten mukana oli sanoja, joilla ei ollut mitään tiedettyä merkitystä. Omakin nimeni on poimittu sieltä, eikä sillä tietääkseni ole etymologiaa.

Kysyin voisiko Suomalaisuuden liitto julkaista vanhan sukunimilistan, mutta sieltä vastattiin, ettei heillä ole varaa digitoida vanhoja aineistoja. Ne ovat kuitenkin saatavilla Kansalliskirjastossa.

Eesti keele instituut on julkaissut sanakirjansa verkossakin.
Siellä papukaijaa tarkoittava sana kirjoitetaan kahdella a:lla, siis "aara" (lat. tiet. nimi Ara). Saman instituutin kaksikielisessä sanakirjassa annetaan synonyymi "papagoi". Toisin sanoen nimi voi olla suoraa lainaa virosta ilman oikeinkirjoituksen muutoksia.

"Ara" on genetiivi sanasta arg (suom. arka : aran).

Toisessa yhteydessä, viron kielen kurssilla, tuli opituksi että uusia sanoja muodostetaan nykyviroonkin keinotekoisesti. Saadaan äänteellisesti kieleen sopivia sanoja, jotka eivät muodoltaan liity vanhaan sanastoon eivätkä ole lainoja muista kielistä.