Mistä tulee nimet Juril ja Jurkka? Milloin heillä on nimipäivä?

Kysytty

Mistä tulee nimet Juril ja Jurkka? Milloin heillä on nimipäivä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eeva Riihosen Mikä lapselle nimeksi -kirjan mukaan Jurkka on Jyrkin itäsuomalainen muunnos ja juhlii nimipäiviään 23.4.Jyrki puolestaan on karjalainen muunnos venäläisistä nimistä Georgi, Jegor. Kreikan Georgius tarkoittaa maanviljelijää.
Jurilia en löytänyt, mutta Juri on myös Georgen venäläinen muunnos eli samaa alkuperää kuin Jurkka ja myös juhlii samana päivänä.