Mistä tulee nimen Hugo käyttäminen hengen alkoholilta haisemisen yhteydessä? Teekkarilaulussa Vesipoikien marssi sanotaan, että Huugo raikas soi. Olen myös…

Kysytty

Mistä tulee nimen Hugo käyttäminen hengen alkoholilta haisemisen yhteydessä? Teekkarilaulussa Vesipoikien marssi sanotaan, että Huugo raikas soi. Olen myös kuullut puhuttavan huugotestistä, jossa haistetaan, haiseeko alkoholistin hengitys viinalta. Miksi juuri Hugo?

Vastaus

Vastattu

Selitystä sille, miksi tuossa yhteydessä kehotetaan sanomaan juuri Hugo, ei valitettavasti löytynyt. Voisi olettaa, että Hugo-nimi on valikoitunut tähän käyttöön puhtaasti sen sopivien äänteiden perusteella. Hugon ensitavussahan (huu) ilma poistuu puhujan suusta ikään kuin hän puhaltaisi. Ja juuri puhaltamaanhan henkilöä itse asiassa pyydetään edellä kuvatussa tilanteessa.